23.07.2012

Bu og Værlandet i Sunnfjord

Noen  dager i  ferien var vi på tur til Bu og Værlandet utenfor Askvoll. Her var det sykkeltur for oss og Zilva. Det gikk veldig greit, selv om det var på asfalt. Noen dukkerter ble det. Både på sjø og i vann.  Fuglene vi traff på denne turen, var hovesakelig måser. Og de ruslet rundt på kai og rasteplasser, rart hva?

Zilva har operert litt på høyre side av leppen igjen. En betennelse som ikke ville vekk. Pennecelin kur ble det også. Ellers virker hun kjekk og pigg.

03.03.2012

Løpetid igjen...03.03.12

I dag så jeg en rød dråpe i trappen, og det er nok løpetiden som er pågang. Stadig på jakt etter den orrhønen som holder til litt nedenfor her :-)

19.08.2011

Stølsheimen

Tirsdag dro vi til Nordalshytten http://www.bergen-turlag.no/cabin.php?ca_id=150 i flott temperatur. Hadde en fin kveld/natt på hytta, før vi dro videre neste dag. Tok turen via Runderabben, til Solrenninghytta. På veien så vi flere rypekull, tilsammen 18 ryper. Så denne dagen var kjempe for Zilva! Neste dag var hun litt sårbeint på bakbeina, så da måtte jeg ofre noen sokker og litt sportstape. (Det var nok barfjellet som hadde tatt på beina, hun dro en del i linen) Haltet litt til å begynne med, men så var det full rulle igjen. Har tatt det ganske rolig i dag, etter vi kom hjem :-)))

14.08.2011

Voss i august

Da har vi hatt noen flotte dager på Voss, sammen med Åse, Stein og Tuva. Zilva kom i rype hver dag, vi så flere kull, så det lover godt :-) Zilva har løpetid nå, så hun er rolig i heimen. Ligger mye og slapper av. Kunne nesten ikke tro det er samme bikkja, når hun kommer i fjellet. Da er det overhodet ikke tegn til tretthet!

Her er Stein, Magnar og bikkjene på vei oppover. Åse nederst i bildet, plukker multer.

06.08.2011

Løpetid igjen....6. august

Lenge siden vi har skrevet her nå. I dag kom løpetiden, og da følger en rolig periode. Nettopp kommet tilbake fra Bjordal, der Zilva ruslet rundt hytten, tok det helt med ro. Var på fisketur, og da var hun oppmerksom på måsene som lå rundt båten! Ville nok hatt tak i dem...
Ellers var det full rulle da vi var på tomten i Stordalen, ikke tegn på tretthet der.....

29.12.2010

Løpetid igjen, 28. desember

28. desember, og løpetid! Heldigvis etter alle julegjestene var reist hjem igjen :-)))

14.06.2010

Rypetørk

Så var tørking av rype over. Denne gangen gikk det fint. Tok ut innmat, Rypen ble lagt på bakepapir i ovn med dør på gløtt, på 40 gr., i et døgn. Økte siden til 70 gr. Lå totalt 3 døgn. Pga. innmat ble fjærnet, legges en tøypose med litt sand, inn i fuglen. Dette for å få litt vekt på den. Så gjenstår bare å trene :-))

28.04.2010

Løpetid 28. april

Ja, så var det tid for dette igjen! Hadde ikke regnet med det ennå, men ok- vi må jo ta det som det kommer. Bra å være ferdig til sommerferien og turer i fjellet..
Dagene går stort sett til SeliVarden, og - en tur ned til fuglene i myra, er et pluss for Zilva. Er grei på tilbakekalling.

28.01.2010

Gaularfjell 2010

Klubbmesterskap /treningssamling NGK Gaularfjell
Mandag 25. jan dro vi for 3. gang avgårde til treningshelg på Gaularfjell. Ble møtt av Arvid Holme, leiar av GS. S & F., og fikk tilvist hytte. Etter en utrolig snørik vinter her hjemme, kom vi opp på et Gaularfjell, som var temmelig snøfattig. Hyttene og terrenget var fint.
Lørdagen var det ikke mange ryper i terrenget vi gikk i. Men vi fikk nå trening, både hunder og folket! Kvelden kom med felles jægermiddag, nydelig,
tilberedt av Terje Hilding...
Søndagen var vi med en gruppe som gikk i fjellet på motsatt side av der vi gikk lørdagen. Her var det fart på bikkjene....Alle sammen kom i fuglesituasjoner, og det var trivelig for både hund og eiger. Et vellykket arrangement for både nybegynnere og dem som har vært med på dette mange ganger tidligere....

01.01.2010

1. jan. 2010

Dagene går på tur i nærområdene. Det er rikelig med snø, så det er nok lettest å gå i sporene. Men litt utenfor løypen må nok Zilva! Trodde vi så ørn forleden, men det var 2 store ravner, og 2 vanlige, over Selivarden. Ellers tok Zilva en gjerdesmett, uten lov!

18.12.2009

Jula 2009

En lang flott vinter med mye snø!

12.12.2009

Gaularfjell 22. - 24. jan.

Ikke så mye oppdatering på hj.siden for tiden. Vi har daglige turer på Selivarden. Innemellom har vi bukken med, og trener apport. Vi er påmeldt til treningssamlingen på Gaularfjell, 22.- 24. januar. Har vært oppover 2 ganger før, sist uten Zilva, da hun fikk løpetid 2 dager før vi skulle reise :-( Fine hytter, trivelige folk, greit terreng. Så vi ser fram til det.

02.11.2009

Voss i november

Dagene går til Selivarden, der Zilva står på Orrfugl og rugde! Har hatt mange fine situasjoner.
Helgen gikk til Voss, der vi hadde fin trening i fjellet sammen med Danseskaret's Tuva.
Her tilbake i bilen etter søndagens økt. 2 rolige hunder etter et godt måltid mat..... (Zilva fremst)

03.10.2009

Oktober

Så er vi kommet til oktober, og løpetiden nærmer seg slutten. Zilva er super i disse ukene, rolig, lærevillig og hærlig! Snuser litt på nabobikkja, det er alt. ... Hadde en fin tur til Selivarden i ettermiddag, og vi traff på fugl...Hvet ikke hvilken, da jeg ikke så den. Masse smått, men denne var etter lyden å bedømme, mye tyngre. Zilva sto i stand, rolig, men den forsvant.

13.09.2009

Løpetid 12/9-09

Hadde en fin tur til Janne/Emma torsdag. Kari-Ann/Nemi var også med. Koselig å treffes med hundene! :-)) S, M og XL! Vi fikk alle en flott tur i skogen til Janne. Så var løpetiden et faktum! Det begynte å komme dråper i gårkveld. Har igrunnen regnet med det, for hun skvetter, lukter mye. Sist løpetid var 21.01.09 ca. 8 mndr.
I dag var vi på Varden i nydelig høstvèr!

22.07.2009

Stølsheimen

En kjempflott uke i Stølsheimen! Stølsdammen, Åsedalen, Selhamar om Rappen, Raudberget, Torvedalen, Høgevarde og en tur oppom Kvitanosi i sterk vind, Volahytten, Vidvangane og ned til Tråstølen på Voss. Overnatting på Turlagets hytter. Vi traff også på ryper. En stegg opp mot Halsteinstølen, stegg på fjellet mot Selhamar. Mor med 8 små på vei mot Høgevarde. Disse små var flygedyktige. Mor med kull fra Vola langs Piksvatn. Ellers var det mye smått, som kvitret/peip hele dagen. Det ble også en tur til Mjølfjell i går, med Åse, Stein og Tuva.

12.07.2009

Dugnad Vardadalsbu

Helgen 3. 5. juli gikk dugnadsturen til Vardadalsbu, turlagets hytte. Zilva var også med, så vi campet med henne i sikringsbua. Det gikk greit, i "enebolig" Flott tur innover, og bading sto høyt på listen. Zilva svømte ganske mye! Under dugnaden lå hun mye i ro, men og av og til tok vi en avstikker. Dette likte hun! Oppe på en høyde kom vi over noe fuglerester og mye fjær, ellers så vi lite fugl. Var ivrig opptatt av helikopteret, ennå det bråkte mye. Det kom med forsyninger og materialer.

01.07.2009

1. juli

Og sommaren går sin gang. Stingene fra munnen er fjærnet, og alt ser fint ut. Dagene går med tur til Varden, mye småfulg som går, flakser rundt i lyngen! Ellers er det en god del bading. Canadagåsen er ikke rundt oss som den pleier, er det for vamt??
En av klørne på frampoten er sprukket, det ser ikke godt ut. Må vel holde henne rolig noen dager framover......

22.06.2009

Fuglesteg - Molden mm.

En utrolig fin tur til Tuftagrø, Fuglesteg, Skåri gård, Mørkridsdalen, Molden og Solvorn.
Hjem via Voss

Flott elv v/inngangen til M-dalen.
Magnar på Molden.

10.06.2009

Totland - Eideåsen

Turen i dag gikk fint, såg en Tiur som fløy opp. Zilva var hjemme, da hun på nytt har hatt operasjon i munnen. Denne gangen tok de ganske mye, for at dette ikke skal komme tilbake. Ble sydd inn og utvendig. Går nå på pennecelin. Så nå blir apporten lagt litt på hyllen, så hun ikke skal forbinde noe negativt med den. Leppen er litt opptrukket, og stingene er godt synlig.... Det går vel greit håper vi! :D

08.06.2009

Austlendingen

Søndag dro vi i flott vær til Austlendingen. Bra stigning oppover. På veien, traff vi Vorstheren Torsheim's Spring(steen). Veldig fin! Mor svensk/far dansk. Denne karen hadde fått 19 støt i fob. med saueavvending..... Så de må inn igjen. Med Zilva gikk det greit. Hun har ikke vært bort til sauene siden. Hun er ikke trygg på oksekalvene heller. Turen til fjells var fin, masse små vann som måtte bades i. Vi så ikke noe fugl, men Zilva rullet seg enkelte steder, og snuste grådig. Så der har vel vært noe.

29.05.2009

Mai!

Det har ikke vært mye oppdateringer på hjemmesiden i det siste. Jeg har vært mye på farten. Prøver å få en tur hver dag oppover på Varden, trener lineføring, sitt, og oppmerksomhet.
Sau: Ser hun er nysgjerrig på lammene, så det er bra vi skal på saueavvendingskurs 2. juni. Trenger kanskje få seg en omgang? Med apporten går det greit, hun henter og leverer. Trener ikke med fugl, da de gikk i bosset. Men det blir vel en tjangs seinare.....

17.04.2009

Banan

I dag trente vi som vanlig, men tok litt flere ting å apportere. Trente med en banan, og det gikk kjempefint. Litt undrene til hva som lå der, men da jeg ba henne hente, brakte hun bananen fint tilbake. Ikke et merke! Så det var fint. Husker Bjørn Odden fortalte om sin hvite setter, som apporterte pølse og sjokoladekake!

13.04.2009

2. påskedag

Vi gikk oppover i nydelig vèr, rimfrosten var ennå ikke borte. Masse kråke, ravn, en flaggspett og noe smått, var alt jeg fikk øye på. Det er båndtvang, så Zilva så vel ikke stort mer? Trente litt apport på Varden. Dette gikk greit. Det blir ikke trening på tørket rype, den var ikke god, og gikk i bosset. Det blir ikke kastet bort flere ryper......

Utsikt fra Selivarden ned mot Vikavatnet.